Tillbaka

Tillbaka på Svensk mark igår kväll, utmattad.
Det tar på krafterna att åka Viking Line en hel dag då det ska ätas, taxfree-besökas och ... ja inte så mycket mer än att försöka fördriva tiden. Det blir mycket kortspelande, bokläsande och mys i hytten.

Mannens mormor var bedårande. Lagade mat och fixade hela tiden. I början förstod vi inte alls varandra, hon pratade finska, jag svarade på svenska och de andra som förstod båda språken fnissade gott eftersom inget stämde. Men nu är jag en envis jävel som gillar att lära nytt, speciellt språk, så jag frågade om allt och upprepade många gånger. Efter två dagar där så kan jag säga en hel del maträtter, artighetsfraser, räkna till 999 (har glömt vad tusen heter) och en hel del annat smått och gott. Till och med mormor blev imponerad (och började då prata på med ännu mer finska). Känns som att jag fick en hel finskatermin intryckt på två dagar, det är så här man ska lära sig!

Staden var liten och jag har nog sett det mesta den har att erbjuda. Men jag längtar redan tillbaka, till mannens goa mormor, bastubad varje dag och det finska språket.


Läs även andra bloggares tankar om , , ,

Kommentarer
Postat av: Malin

Men Gud vad härligt =) Tänk att det är vårt grannland och ändå känns det så exotiskt =)

Postat av: Speja

Så kul att det blev en så fin upplevelse och att ni kom överrens så bra! Och inte illa jobbat av dig, måste jag säga!

2009-10-19 @ 15:32:45
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Helena

Åh vad härligt det låter..! Mysigt att besöka mormor...får mig att längta lite efter min...

Pratade med henne i telefon igår, hon lärde mig att älgkött minsann är kött även för vegetarianer eftersom älgar "bara äter massa kvistar och löv och sånt". Är de inte underbara de gamla liven?

Välkommen hem!

2009-10-19 @ 20:44:09
URL: http://h-examino.blogspot.com
Postat av: Åsa

Mys med bastubad!

2009-10-20 @ 10:10:24
URL: http://asaehrnholm.blogg.se/
Postat av: Kotte

Malin: Härligt härligt. Jag har blivit frälst i finska språket.

Speja: Ja, var lite nervös innan.

Helena: Tror inte jag blir övertygad av din mormor, älgen smakar ju inte gott!

Åsa: Otroligt mysigt!

2009-10-20 @ 14:37:54
URL: http://enkottestankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig till nästa gång.

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0