Har du bestämt dig?

Jagar just nu vaccin till företaget, vi har redan vaccinerat oss mot den vanliga influensan och vill nu erbjuda våra medarbetare att vaccinera sig på jobbet.

Jag har pendlat mellan att vara helt säker på att ta vaccinet för att sedan svänga runt till att inte vilja vaccinera mig. Att det är svårt det här, det verkar många hålla med om.



Varför vill jag ta vaccin?
  • Människor i min närhet tex älskade mormor som ligger i riskgruppen - hon skulle inte klara en sådan infektion, och om jag vaccinerar mig så minskar det spridningen av influensan.
  • Jag vill inte bli sjuk - vaccinerar jag mig så finns det en 90% chans att jag inte blir sjuk.
  • Min dagliga arbetsmijö göra att jag träffar mycket människor och sitter i torr, ac-kontrollerad kontorsluft = större spridningsrisk.
  • De gånger jag tagit vaccin mot den vanliga influensan så har jag inte kännt av några biverkningar.

 

Varför vill jag inte ta vaccin?

  • Vaccinet har inte genomgått lika omfattande tester då det baseras på vaccinet som brukar ges.
  • Jag brukar inte bli sjuk (men är medveten om att det inte spelar någon roll här).
  • Om jag blir sjuk så är chansen stor att jag inte blir svårt sjuk. Har du haft "svininfluensan" så får du ett 100% skydd och kan inte bli smittad igen. Dock gäller det bara exakt samma virus. Kan vara värt att chansa.
  • Även om biverkningarna hittills har varit små och lätthanterliga så finns det läskiga biverkningar så som att vaccinet angriper dina nerver. Den risken beräknas vara en på miljonen och därmed nästintill riskfritt, men tänk om jag är den som är den där en på miljonen.
  • Tänk om jag skulle bli gravid och vaccinet sätter sig på den lilla cellen som är början till vårat barn och ställer till det genetiskt. Visserligen vaccineras gravida, men läskigt ändå.


Som ni ser så får jag ingen rätsida på det här. För dagen känner jag Nej tack, men igår var det Ja tack.

Hur tänker du göra?

Vill du läsa mer om influensan och vaccinet och få riktig information så klicka in här på Vårdguiden.


Läs även andra bloggares tankar om , ,


Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag håller på precis som du. Jag sa nej först sedan tackade jag ja. Och nu när det snart är dags. Då känner jag att jag inte vill det. Blev så sjuk av ett vaccin för några år sedan och känner inte alls för att bli det igen då jag så sällan brukar bli sjuk annars. Jaja det ger sig säkert.



Hoppas att du får en toppen kväll!

2009-10-26 @ 16:22:47
URL: http://asaehrnholm.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Vi har redan bestämt oss för att vaccinera oss eftersom ena sonen tillhör riskgrupperna. Då blir ju valet lättare... annars vet jag inte hur vi hade gjort.

2009-10-26 @ 16:28:37
Postat av: Ellinor

Jag kommer nog inte att vaccinera mig. Jag är väldigt emot att utsätta kroppen för onaturliga ämnen så länge man har ett val. Jag vet att mitt val kanske är egoistiskt men min nej-sida överväger ändå ja-sidan och jag tycker att det är upp till var och en att själv bestämma. Ingenting är rätt eller fel.



Vad gäller bröd, så bakar jag nästan allting själv. Det enda jag gett upp är knäckebröd. Brukar äta ung. ett litet paket i veckan så det skulle blir väldigt mycket bak i sådana fall ;) Men till jul eller något annat speciellt tillfälle kan det vara roligt med hembakt av även den varianten ;)



Kram

2009-10-26 @ 16:45:19
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig till nästa gång.

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0