Avkoppling

Igår gick jag på ett seminarium om kvinnors stress i arbetslivet. Föreläsaren var inte så inspirerande tyvärr, men materialet hon presenterade var desto intressantare. Mycket som vi redan visste men som tål att upprepas. Hur viktigt det är att lyssna på sin kropp, vilka symptomen på ett allt för stressigt liv är.

En av de viktigaste sakerna är att fylla på med positiv energi, så du har en energidepå att ta av när det är stressigt. Att träna, träffa vänner och andra saker som gör dig glad och fyller på dina energidepåer. Men för de flesta innebär ett stressigt och krävande arbetsliv att de skär ner på de här sakerna först. Du orkar inte mycket när du kommer hem, inte träna, inte träffa vänner eller annat "krävande" utan soffan känns som det vettigaste valet. Det är här det blir fel, tar du bort gläjeämnen så blir du stressad över att du inte hinner med vänner, träning, barnen osv. Din energi fylls inte på och det blir en nedåtgående spiral.

Jag själv har haft galet mycket på jobbet under ett par veckor, sådant som slitit både fysiskt och psykist. Detsamma gäller för mannen och vi kommer hem urlakade. Vi lagar en god middag och pratar på ett tag, men sen är vi hlet slut och soffan lockar. Försöker få med en kvällspromenad i staden eller göra annat som inte får oss att hamna i soffan direkt då det gör oss ännu tröttare och viljan somna strax efter nio.

Igår vart jag ju påmind om vikten att göra saker, roliga saker. Så istället för att sega ihop så bestämde jag mig för att möta upp söta Helena och se på stand-up. Det var första gången vi träffades utanför bloggvärlden. Har kännt på mig att jag skulle gilla henne och visst stämde det! Träffade även några av hennes trevliga vänner som var med och hade en mycket trevlig kväll. Det är så underbart att gå på stand-up en vardagkväll, skratta så tårarna rinner (tack Adde Malmberg!) och träffa nya härliga människor! Visst är jag lite trött idag då det endast blev 5 timmars sömn inatt, men min energi fylldes på. Fysiskt något trött men psykiskt mycket piggare.

Nästa torsdag är bokad i kalendern - Golden Circle Comedy Club! Ett par timmars skratt med härliga människor, det är vardagslyx och vardagslyx är det jag gör bäst!


Läs även andra bloggares tankar om , , ,

Kommentarer
Postat av: Speja

Så himla sant! Det är ju ur glädjen, skratten och gemenskapen man hämtar kraft. Tack för påminnelsen!

Kram

Speja

2009-10-23 @ 09:17:48
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Helena

Kul att äntligen få träffa dig in real life, och tack för en kul kväll! Hoppas att det blir fler torsdagar framöver! :) Kramar

2009-10-23 @ 11:58:26
URL: http://h-examino.blogspot.com
Postat av: Kotte

Speja: Vi får försöka påminna oss själva om det när jobbiga dagar verkar ta över. Skratt är så förlösande!



Helena: Destamma! Fler torsdagar lär det bli.

2009-10-23 @ 13:44:13
URL: http://enkottestankar.blogg.se/
Postat av: Malin

Som sagt, skratt, vänner, lite utav livets goda är något vi måste unna oss mer =)

Kram till dig vännen

Postat av: Kotte

Malin: Absolut! Kram

2009-10-23 @ 15:07:58
URL: http://enkottestankar.blogg.se/
Postat av: Miss Agda

Ett mycket bra inlägg! Har skrivit så mkt om detta otroligt viktiga ämne på min blogg nu, men ändå hittade du nya vinklingar. Får jag länka till detta inlägg på min blogg?

Ha en härlig söndag!

2009-10-25 @ 10:31:08
URL: http://www.missagda.blogspot.com
Postat av: Kotte

Miss Agda: Tack, visst får du länka. Söndagen blev kanon!

2009-10-25 @ 20:07:40
URL: http://enkottestankar.blogg.se/
Postat av: Caroline, LINA FRANKღ

kikar in :)

2009-10-26 @ 12:43:21
URL: http://carolinefrank.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig till nästa gång.

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0